۱۰ نکته درباره مناظره دوم رودرروی نامزد‌های ریاست جمهوری چهاردهم

جنگ تمام‌عیار در دوئل آخر 

جنگ تمام‌عیار در دوئل آخر 
بر خلاف مناظره اول که مسعود پزشکیان نتوانست همانند مناظره نخست رودررو درخشان ظاهر نشد. سعید جلیلی نیز تا حدودی بهتر از مناظره اول ظاهر شد اما او هم عصبانی و فاقد کلام منسجم بود.
کد خبر: ۲۶۰۲۱
|
۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۲۱

زی‌سان: دومین مناظره مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به عنوان دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم امروز سه‌شنبه (۱۲ تیر) برگزار شد. موضوع این مناظره اقتصاد بود.

به گزارش «زی‌سان»، این مناظره دومین مناظره رودررو نامزد‌های انتخاباتی در صدا و سیما بود. مناظره با مجری‌گری مهدی خسروی از ساعت ۲۱:۳۰ تا ۲۳:۳۰ برگزار شد. در ادامه گزارشحاضر مهم‌ترین مسائل مطرح شده و حاشیه‌های این مناظره ارائه شده است. 

۱- به میان کشیده شدن موضوع توهین به سردار سلیمانی در همان ابتدای مناظره نقطه آغازین اظهارات هر دو نامزد بود. پزشکیان در همان ابتدا تاکید کرد که از گفته‌های او سوء برداشت شده و او به سردار سلیمانی توهین نکرده است. در مقابل سعید جلیلی ابراز داشت که در جمع مردم لرستان بوده و مردم از مسعود پزشکیان خواسته‌اندکه ناراحتی آنها از توهین نامزد اصلاح‌طلبان را ابراز کند. 

۲- آغاز مناظره با یک پرسش چالشی از سوی مجری مناظره در ارتباط با قانون اقدام راهبردی مجلس بود. مهدی خسروی از همان ابتدا تلاش کرد مسعود پزشکیان را به چالش بکشد. پاسخ‌های مسعود پزشکیان با ورود مجری به بحث مواجه شد. مهدی خسروی به نوعی برای پزشکیان چالش آفرینی می‌کرد. این رویکرد مجری در شرایطی بود که در مناظره نخست انتقاداتی نسبت به عملکرد خسروی مطرح شده بود. برخی رسانه‌ها او اجرای او را در راستای دفاع از یک نامزد و در منگنه قرار دادن نامزد دیگر ارزیابی کرده بودند. 

۳- توپ پر سعید جلیلی از همان ابتدا مناظره برای حمله به مواضع مسعود پزشکیان در حوزه سیاست خارجی بسیار مشهود بود. او به غیرکارشناس بودن و نداشتن برنامه پزشکیان نقد کرد. با موضع بسیار شدیداللحن عملکرد دولت‌های هاشمی رفسنجانی، سید محمد خاتمی و حسن روحانی را در حوزه سیاست خارجی مورد نقد قرار داد. 

۴- لحن تند دو نامزد خطاب به یکدیگر از مهم‌ترین نکاتی بود که از همان ابتدای مناظره دوم به وضوح قابل مشاهده بود. هم پزشکیان و هم جلیلی، با لحنی تند و بُرنده یکدیگر را مورد خطاب قرار دادند. حتی تُن صدای هر دو نفر به شدت بالا بود. همین امر نشان داد که یک مناظره داغ و پر حرارت را مردم شاهد خواهند بود. این روند نشان داد که دو رویکرد کاملا متعارض در تقابل با یکدیگر قرار گرفته‌اند. دو رویکردی که هر یک استراتژی و راهکار را برای اداره و برون رفت کشور از بحران مطرح کردند. 

۵- مسعود پزشکیان در میانه مناظره خطاب به سعید جلیلی گفت که در مناظره نخست قافیه را باخته است. در ادامه نیز تاکید کرد که او به من تهمت می‌زند. بار‌ها سعید جلیلی را به ارائه داده‌های دروغ و تهمت زدن متهم کرد. همچنین، پزشکیان دوباره به قهر ۶۰ درصد مرد با صندوق رای در دور اول اشاره کرد و گفت باید از خود بپرسیم که چرا این مردم رای نداده‌اند.

۶- در طول مناظره سعید جلیلی تمرکز اصلی را بر معرفی دولت پزشکیان به عنوان دولت سوم روحانی گذاشت. ظاهرا استراتژی دولتی بر این بود که مشعود پزشکیان را با توجه به افرادی که پیرامون او هستند، به عنوان دولت ادامه دهنده راه حسن روحانی معرفی کند. در حوزه سیاست خارجی، در حوزه انرژی و در حوزه قیمت بنزین سعید جلیلی دائما بر این موضوع تاکید داشت که کارنامه دولت روحانی را به میانه بحث بکشد. در مقابل مسعود پزشکیان این موضوع را که او دولت سوم روحانی است رد کردند. پزشکیان با صراحت اعلام کرد چرا این حرف‌ها را به من می‌زند. آقای روحانی به من چه ارتباطی دارد. 

جنگ تمام‌عیار در دوئل آخر 

۷- مسعود پزشکیان همانند تمامی مناظره‌های گذشته تمرکز بحث خود را اداره کشور در آینده با مشورت گرفتن از متخصصان متمرکز کرد. او همچنان به طرح مسائل و ضرورت رسیدگی به آنها اشاره کرد، اما در بحث راه‌حل هیچ‌گونه نکته جدی‌ای را مطرح کرد. برای نمونه او در بحث یارانه تاکید کرد هدف و این است که عدالت ایجاد شود. باید یارانه از ثروتمندان گرفته شود و به دهک‌های پایین داده شود. این‌که این موضوع باید چگونه صورت بگیرد چندان اهمیت ندارد. مهم این است که این امر باید صورت بگیرد. 

۸- یکی از حاشیه‌های مناظره دوم ایراد گرفتن سعید جلیلی به ارجاعات مکرر آقای پزشکیان به احادیث بود. جلیلی گفت: از اینکه آقای پزشکیان احادیثی می‌خوانند و جلسه ما را متبرک می‌کنند ممنونم، اما این را ائمهٔ جمعه هم انجام می‌دهند؛ باید این احادیث در عمل جلوه کند.

۹- جدال بین دو نامزد پیرامون آمار تورم یکی از نقاط جالب بود. هر یک از نامزد‌ها آمار تورم را در قالب یک عکس چاپ شده با خود آورده بودند، اما در ارتباط با میزان آن به شکل عجیبی با یکدیگر اختلاف داشتند. در این میان، سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جریان مناظره سه‌شنبه شب مدعی شد: دولت شهید رئیسی تورم حداقل ۶۰ درصد را به ارث برد و آن را به حدود ۴۰ درصد رساند، حتی قبل از دولت شهید رئیسی در برخی از اقلام تورم ۸۰ درصد بود. این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ابراهیم رئیسی در سخنرانی مراسم تنفیذ خود تورم حاکم در آن زمان را ۴۴ درصد دانسته بود. او گفته بود: «مشکلاتی از جمله تورم ۴۴ درصدی، رشد فزاینده نقدینگی، افزایش بدهی‌های دولت، کسری بودجه، بیکاری و مشکل مسکن که به علت دشمنی‌ها و همچنین برخی ناکارآمدی‌های داخلی ایجاد شده، نیازمند اصلاح است و مردم توقع دارند اعتماد آسیب‌دیده آنان ترمیم شود.»

۱۰- بر خلاف مناظره اول که مسعود پزشکیان نتوانست همانند مناظره نخست رودررو درخشان ظاهر نشد. سعید جلیلی نیز تا حدودی بهتر از مناظره اول ظاهر شد اما او هم عصبانی و فاقد کلام منسجم بود.

سایر اخبار
ارسال نظرات
غیر قابل انتشار: ۰ | در انتظار بررسی: ۰ | انتشار یافته:
گوناگون